Bordrollespil
Bordrollespillets verden
Bordrollespil foregår ved, at deltagerne sammen fortæller en historie gennem deres fiktive karakterer i en eventyrlig verden. Til vores specialiserede gruppeforløb bruger vi det populære spil Dungeons & Dragons.
Rollespillets verden er en eventyrlig en af slagsen. Ikke blot på grund af drager, trolde og magi, men det er også fordi det er en verden, hvor nærmest alt kan ske. Det er et sted, hvor man kan prøve nogle nye ting, som ikke normalt kan lade sig gøre i den virkelige verden. Det kan lade sig gøre at afprøve nye sider af sig selv og mærke reaktionerne fra andre.
Spillet ledes af en spilleder, der opstiller spillets setting og udfordringer for spillerne. Deltagernes fiktive alteregoer møder forskellige prøvelser, som de skal løse i fællesskab. Sammen med spillederen skaber spillerne et eventyr, hvor fællesskab og samarbejde er essentielle elementer. Indlevelsen i spillets verden er også vigtig, men graden af indlevelse kan variere mellem spillerne. Det vigtigste er, at alle er motiverede for spillet, og at gruppen arbejder sammen mod en positiv oplevelse.
Bordrollespil er ideelt for børn, unge og voksne, der har det svært socialt. Et veltilrettelagt gruppeforløb baseret på faglig viden gør bordrollespil til en fantastisk måde at få positive sociale oplevelser, opøve sociale kompetencer, styrke selvtillid og øge trygheden i social interaktion. De positive effekter af at spille er enorme.
Viden og erfaring
U-Role er skabt ud fra et ønske om faglig forbedring og en passion for at yde individualiserede kvalitetsindsatser, der virkelig hjælper dem, der har brug for det. Siden 2019 har vi arbejdet intensivt på at udvikle et projekt med bordrollespilsforløb for børn og unge med autisme, ADHD, social angst og skolevægring. Vores mål har været at skabe et meningsfuldt fællesskab, hvor deltagerne kan blive mere trygge ved socialt samspil og udvikle deres sociale kompetencer. Vi ved at det er nødvendige elementer for at trives og minske den ødelæggende skolevægring. Fra 2022 har vi yderligere fokuseret på at dokumentere effekten af disse forløb.
Vi har lagt mange timer og ressourcer i at indsamle viden og erfaring, gennem forskningsanerkendte metoder. Dette arbejde har vist, at gruppeforløb med bordrollespil i betydelig grad forbedrer deltagernes sociale kompetencer og giver dem en følelse af bedre at kunne håndtere deres egne udfordringer i mødet med andre mennesker. Vores erfaring viser også, at deltagerne bliver mere trygge i sociale sammenhænge og udviser større selvtillid. De bliver mere opsøgende på socialt samvær og får i højere grad positive oplevelser af det, samtidig med at de udviser færre tegn på social angst.
Generelt oplever deltagerne øget trivsel, hvilket også bekræftes af forældre og professionelle omkring dem. Den øgede trivsel har også vist en tydelig og længerevarende positiv afsmittende effekt på deltagernes skolevægring.
De specialpædagogiske tanker
Hos U-Role Trivselskonsulenter er vores tilgang til specialpædagogiske forløb centreret om én nøglefaktor: motivation. Vi mener, at uden en dyb forankring i motivation opnår vi ikke de ønskede resultater. Dette gælder både for forældre, professionelle og barnet selv. Vi lykkes med vores forløb, fordi vores fokus er at skabe en motiverende oplevelse, hvor processen i sig selv er berigende, og hvor læring og udvikling naturligt følger med.
Når vi, sammen med deltagerne på et forløb, bevæger os ind i den eventyrlige verden, er det med en faglighed i ryggen, der støtter op om motivationen.
Vi ved, at trivsel og motivation for børn og unge afhænger af tre psykologiske grundbehov – følelsen af autonomi, kompetence og samhørighed. Hvis de behov støttes, skaber det et fundament af tryghed, følelse af sikkerhed og tro på egne evner, der er afgørende for deres udvikling. Bordrollespillets verden, hvor deltagerne kan dykke ned i en fantasifuld historie er ideel til at styrke dette fundament. Det kan skabe den effekt, der inden for rollespilsforskning kaldes ”immersion”, hvor deltagerne lever sig fuldstændigt ind i og fordyber sig i historien, deres alterego og den eventyrlige verden. Det giver dem mulighed for at udforske og udvikle deres sociale færdigheder på en tryg måde. I spillets rammer kan de eksperimentere og lære uden frygt for at fejle. Social interaktion kan være en udfordring for mange i vores målgruppe, men gennem bordrollespillet skaber vi en sikker læringszone, hvor fejl og misforståelser tilhører det fiktive alterego og ikke barnet selv.
Ved at leve sig ind i deres fiktive alterego træner deltagerne ligeledes deres evne til at mentalisere - altså at forstå og reagere på andres følelser og behov. Dette fremmer udvikling af sociale færdigheder og øger deres selvtillid i sociale situationer - ikke kun i spillet - det overføres nemlig til den virkelige verden og andre sociale kontekster.
Vi har set, hvordan deltagerne i vores forløb opnår større motivation til at engagere sig socialt.. Det giver dem et fundament, der er afgørende for deres fremtidige evne til at håndtere sociale udfordringer og skabe meningsfulde relationer. Det giver dem ligeledes de essentielle følelser af samhørighed, kompetence og autonomi, som modvirker ensomhed og isolation, samt de negative konsekvenser heraf.
Vores erfaringer viser tydeligt, at bordrollespil med fokus på "immersion" og motivation er en effektiv metode til at støtte børn og unge med særlige behov i deres sociale udvikling. De udvikler simpelthen de mekanismer og centre i hjernen, som er styrende i at være indre motiveret for at indgå social interaktion.
Så uden motivation kommer vi ingen vegne – den skaber mulighed at bringe sin trivsel i spil, der er afgørende for at se mening med sit liv og for følelsen af livskvalitet.