Når vi er sammen med andre mennesker, forsøger vi hele tiden at afkode deres adfærd. Vi prøver at forstå hvilke tanker, følelser, behov og intentioner, der ligger bag og motiverer den adfærd vi oplever. Vi forsøger at finde ud af, om andre vil os det godt eller ej, og dermed og vi skal frygte dem eller kan føle os trygge i deres selskab.
Mentaliseringsevne er evnen til først og fremmest at forstå vores egne mentale tilstande, men også denne forståelse for andres indre mentale liv, samt hvordan vi kan tilpasse vores egen adfærd efter det, så vi får så gnidningsfrit og trygt et samspil som muligt.
Mentalisering er ikke en nem opgave for nogen - men for autistiske børn og børn med ADHD eller ADD kan denne opgave være endnu sværere. Gennem en målrettet indsats og tilpas mange gode oplevelser med at lykkes, kan børnene dog hjælpes til at opbygge og udbygge mentaliseringsevnen, så det sociale bliver mere gnidningsfrit, trygt og behageligt for dem.
Og hvordan kan man så gøre det? Her handler det om, at give så mange muligheder for at danne sig erfaringer som muligt. Gennem bordrollespil åbnes en dør til myriader af øvebaner. Situationer hvor man i tryghed kan udfordre sine egne kompetencer og på en måde hvor erfaringer bliver til læring.
Først og fremmest skal spillerne leve sig ind i deres alteregos indre mentale liv - de skal overveje hvordan deres alterego, med de karaktertræk det har, vil agere i den aktuelle situation på baggrund af de tanker, følelser, behov og intentioner deres indre mentale liv indeholder. Spillerne skal ligeledes forhold sig til de andre spilleres indre mentale verden og deres adfærd, og tilpasse deres egen adfærd til det. Og sidst, men ikke mindst, skal de forholde sig til de andre spilleres alteregoer og deres eget alteregos forståelse for disse. Dette samspil mellem de mange forskellige aktører i bordrollespillets verden, er illustreret i modellen ovenfor.
Denne øvelse er uhyre kompliceret og kræver enorme mængder fokus fra spillerne. Det kan virke som et urimeligt og urealistisk krav til børn, der grundet deres autisme eller ADHD/ADD i forvejen har svært ved netop dette. Men fordi spillet er så ekstremt motiverende og sjovt for spillerne, og øvelsen giver mening for dem for at kunne deltage i spillet, bliver det tværtimod let og energigivende. Den legende tilgang til så svær en øvelse, frigiver og realiserer simpelthen et udviklingspotentiale, som mange - helt misforstået - tror ikke findes hos børn med autisme, ADHD og ADD.
Vi siger ikke vi kan fikse alt - for vi mener ikke nogen skal fikses. Men vi kan give nogle børn og unge mulighed for at føle sig trygge i samspillet med andre og få positive oplevelser med social interaktion - bordrollespillet kan skabe fundamentet for at hente noget positivt og noget tryghed hos andre, og det mener vi er vejen tilbage i trivsel.
Comments